Slanická Osada je výnimočne a krásne miesto. Z jednej strany ju skrášľuje Oravská Priehrada
a z druhej strany hrebeň Oravskej Magury. Toto miesto má zaujímavú históriu zatopených obcí a za sebou zlaté časy destinácie, kde v minulosti chodili davy ľudí za zábavou a rekreáciou.

Minulý rok (2020) sme spolu s ďalšími dobrovoľníkmi vyčistili a sprejazdnili chodník Stará Hora z Prehalín na Slanickú Osadu. Ako som čoraz viac navštevoval túto lokalitu, uvedomil som si mnohé súvislosti a veľký potenciál, ktorý tu je ukrytý. Rozhodol som sa spísať svoje myšlienky do tohto článku a posunúť ich ďalej.

Veľa z tejto vízie sa dá aplikovať pre ktorúkoľvek oblasť Slovenska, Európy alebo sveta. Slanickú Osadu som vybral, pretože je to naozaj výnimočne miesto s veľkým potenciálom a mám to tu veľmi rád.

Obsah článku:

  1. Aktuálny stav a zašlá sláva Oravskej Priehrady a Slanickej Osady
  2. Prečo treba budovať cyklistickú infraštruktúru a sieť MTB trailov?
  3. Prečo by sa Slanická Osada mala stať centrom cyklistiky a MTB na Orave?
  4. Vízia rozvoja a odporúčania pre jednotlivé skupiny
  5. Slanická Osada ako symbol aktívneho trávenia voľného času

V článku sa budú občas spomínať cudzie slová MTB, Trail a biker. MTB (mountain biking) znamená horská cyklistika. Trail je chodník alebo trať po ktorej sa jazdí na bicykli. Biker je jazdec, ktorý jazdí na bicykli alebo jednoducho cyklista:)

Aktuálny stav a zašlá sláva Oravskej Priehrady a Slanickej Osady

Zašlú slávu a návštevnosť Slanickej Osady počas socializmu a deväťdesiatich rokov dnes už len sčasti pripomínajú letné mesiace júl a august. Cez letné prázdniny sa zvykne Slanická Osada zaplniť návštevníkmi a turistami, ktorí tadiaľto väčšinou len prechádzajú a navštívia Slanický Ostrov alebo sa zastavia občerstviť. V lepšom prípade sa na pár dní ubytujú v auto kempoch alebo na chatách a využívajú Oravskú Priehradu, poprípade robia výlety po okolí.

Mimo prázdnin navštevujú Slanickú Osadu zväčša miestni ľudia: rybári, chatári, podnikatelia, študenti a športovci. Treba zdôrazniť, že teplota vody v Oravskej Priehrade je mimo letných mesiacov nevhodná na rekreačné kúpanie.

Slanická Osada pri východe slnka

A prečo Slanickú Osadu nenavštevuje toľko ľudí ako v minulosti? Prvý dôvod je ten, že spoločenský život a zábava sa presunuli na Nábrežie do Námestova. Druhý dôvod je, že miestne služby a hlavne infraštruktúra výrazne zaostávajú za zahraničím alebo inými podobnými destináciami na Slovensku. Žiaľ, v tomto nás už predbehli aj Česi a Poliaci.

Popravde na Slanickej Osade nie je okrem Slanického Ostrova nič, čo by tu dokázalo pritiahnúť turistov. Neviem, či vlastne existuje verejný záujem pritiahnuť tu viacej ľudí a zatraktívniť toto miesto. Ja osobne som presvedčený, že kľúč rozvoja a ďalšieho napredovania Slanickej Osady je budovanie cyklistickej infraštruktúry a MTB trailov. Popritom revitalizácia okolia a základnej infraštruktúry.

Prečo treba budovať cyklistickú infraštruktúru a sieť MTB trailov?

Toto je téma, o ktorej by sa dalo napísať veľmi veľa. Ja sa pokúsim v krátkosti vysvetliť, prečo treba začať budovať cyklistickú infraštruktúru. Pod cyklistickou infraštruktúrou mám na mysli cyklochodníky v doline a sieť MTB trailov v kopcoch. Na začiatok musím ešte spomenúť známe klišé. Cyklistika v posledných rokoch zažíva boom a dlhodobo vykazuje rastúci trend. To znamená, že čoraz viac ľudí jazdí na bicykli.

Dôvod je jednoduchý: cyklistika je ekologická, praktická, zdravá a zábavná činnosť. Zároveň je to efektívny a skvelý spôsob presunu z miesta A na miesto B. V dnešných časoch, kedy čelíme znečistenému ovzdušiu z motorizovanej dopravy a civilizačným chorobám z nedostatku pohybu je budovanie cyklistickej infraštruktúry priam nevyhnutné na zvrátenie týchto škodlivých dôsledkov.

Cyklochodníky

Chápem, že na Orave sú iné problémy a chýba aj základná infraštruktúra, ale kompetentní by už konečne mali začať brať aj túto tému vážne. Viem o viacerých dedinách na Orave, kde starostovia nie sú otvorení ani k budovaniu klasických chodníkov okolo cesty pre peších. Takýto prístup je nemysliteľný a musí sa zmeniť. Budovanie chodníkov musí byť priorita podobne ako budovanie a opravovanie ciest.

Ako konkrétny negatívny príklad uvediem areál PUNCHU (teraz Accentis), kde fungujú tri veľké firmy, v ktorých pracuje niečo cez 2000 ľudí. Je smutné, že za 20 rokov fungovania tohto priemyselného areálu nebol vybudovaný žiadny cyklochodník z Námestova pre zamestnancov, aby po ňom mohli chodiť do práce na bicykli.

Cyklochodníky totiž neslúžia len na zábavu a športovanie, ale zvyšujú aj mobilitu obyvateľov. Vybudovaná cyklistická infraštruktúra ďalej zvyšuje atraktivitu lokality-regiónu a zároveň aj kvalitu života jeho obyvateľov. Teda nie je len vecou pre turistov a návštevníkov, ale v prvom rade slúži miestnym obyvateľom.

Traily pre horskú cyklistiku

Podobne je to s MTB trailami. Vybudovaná sieť MTB trailov zvyšuje atraktivitu regiónu a kvalitu života jeho obyvateľov. Na horskej cyklistike je super, že sa dá praktizovať od jari do neskorej jesene, poprípade aj cez zimu. Jazdenie po trailoch spôsobuje radosť a pomáha zresetovať hlavu podobne ako iné športy. Bikeri radi jazdia kvalitné traily a radi ich aj objavujú. Keď sa o nejakej lokalite rozšíri, že má super traily, bikeri z iných lokalít si tu chcú prísť zajazdiť. Traily proste patria ku horskej cyklistike ako kolesá ku bicyklu. Preto je dobré a žiadúce, aby komunita bikerov budovala a starala sa o takéto traily.

Samozrejme, že to má háčik a vybudovať oficiálny trail je vo väčšine prípadov nemožné kvôli majetkovo-právnym vzťahom. Ak je na lesnom pozemku napríklad sto vlastníkov, tak na povolenie potrebujete súhlas od všetkých. Ak chce biker jazdiť vo svojom blízkom okolí, tak je veľakrát nútený postaviť si neoficiálny trail. Na takýto trail nemôžete zobrať eurodotáciu, ale môžete ho jazdiť vždy, keď máte chuť. Môžete naň zobrať kamarátov alebo ho pridať na trailforks, kde sa o ňom dozvedia ďalší bikeri a prídu si ho zajazdiť.

Tieto neoficiálne traily by sa mali budovať na naturálnej báze s čo najmenšími zásahmi do prírody. To znamená žiadne vypiľovanie živých stromov a veľké presúvanie zeminy mechanizmami. Traily by mali byť trasované po vrstevniciach a spájať už vychodené chodníčky od ľudí a lesnej zvery. Takýmto spôsobom nedochádza na lesnom pozemku ku žiadnej škode, ale k jeho kultivácii. Citlivo vybudovaný chodník je pre les ozdobou a pre človeka potešením.

Som presvedčený, že pre rozvoj (nielen) našej lokality treba budovať chodníky. Či už pre peších, cyklistov, turistov alebo MTB bikerov. Treba ich stavať s rozumom a podľa známych pravidiel a odporúčaní. A ak to nejde oficiálnou cestou, treba stavať aj neoficiálne chodníky. Stále je lepší kvalitne spravený neoficiálny trail ako žiadny. Treba pamätať aj na to, že trail treba nielen vybudovať, ale ho aj každý rok na jar vyhrabať a podľa možností čo najčastejšie po ňom jazdiť. Treba taktiež myslieť aj na to, v akej zóne ochrany prírody sa nachádza lokalita, v ktorej náš trail budujeme a podľa toho prispôsobiť naše aktivity a zásahy.

Prečo by sa Slanická Osada mala stať centrom cyklistiky a MTB na Orave?

Slanická Osada ponúka už teraz celkom dobré podmienky pre cyklistiku. Má vynikajúcu polohu pri vode, atraktívne okolie, vybudované lesné cesty vhodné na výšľap a chodník popri priehrade. Začína tu hrebeň Oravskej Magury, kde sú ideálne terény pre MTB.

Zo Slanickej Osady vedie na Magurku asfaltová cesta, na ktorú sa napája viacero lesných ciest. Po hrebeni Oravskej Magury sa dá dostať na Javorový Vrch, Budín, Príslop, Kubínsku Hoľu, Vasiľovskú Hoľu, Príslopec, Párač a ďalej až do Zázrivej. Na Slanickej Osade sa dá už teraz spraviť pekný okruh v doline mimo hlavnej cesty. Nachádzajú sa tu ubytovacie kapacity a vody Oravskej Priehrady.

Možnosti na výšľap je tu veľa, chýbajú však možnosti na atraktívny zjazd. Chýba sieť MTB trailov, ktoré by boli logicky prepojené a po ktorých by sa dalo jazdiť aspoň jeden celý deň. Výhodou Slanickej Osady je aj to, že mnohé lesné pozemky v okolí patria Slovenskej Republike (Lesom SR). Preto je tu potenciál na vybudovanie oficiálnych trailov.

Na Magurke by mohli začínať hneď dva traily. Jeden by smeroval na Kotvu (bývaly trail Zubačka) a druhý do Vavrečky. Spolu s trailom v Ťapešove a Starou Horou by to boli štyri traily, ktoré by sa dali krásne skombinovať do celodenného alebo dvojdňového výživného jazdenia. Časom by určite mohli pribudnúť aj traily do Tvrdošína, Štefanova alebo z Budína do Lokce, poprípade do Nižnej.

Možnosti na cyklistiku v okolí

V blízkom a vzdialenejšom okolí je toho pre cyklistiku tiež celkom veľa, ale nie je to prepojené
v doline tak, aby človek nemusel jazdiť po hlavnej ceste spolu s autami. Tu je menší zoznam cyklo možností v okolí Slanickej Osady:

  1. Cyklochodník Trstená – Nový Targ
  2. Cyklochodník Tvrdošín – Zuberec
  3. Cyklochodník na Vahanov a ku soche Krista
  4. Kotlinka
  5. Ťapešovo Trail
  6. Zákamenné Trails
  7. Pilsko
  8. Babia Gora Trails

Ak niekedy v budúcnosti vznikne vysnívaný cyklo chodník okolo Oravskej Priehrady, Slanická Osada sa spolu s Námestovom stanú prirodzeným centrom a východiskom pre cyklotúry po tomto chodníku. Keby popri takomto chodníku bola vybudovaná aj sieť MTB trailov, Slanická Osada by sa bez pochýb stala vysoko vyhľadávaným a navštevovaným miestom. A to nielen cez leto, ale aj počas jari a jesene. Cyklochodník okolo Oravskej Priehrady je snom tamojších ľudí. Dúfam, že sa jedného dňa dožijeme jeho realizácie.

Vízia rozvoja a odporúčania pre jednotlivé skupiny

V predchádzajúcich častiach som načrtol víziu pre rozvoj Slanickej Osady. Písal som viac menej iba o budovaní cyklochodníkov a táto aktivita by mala byť cieľom pre všetky skupiny. V tejto časti by som to chcel ešte trochu viac rozvinúť a spomenúť aj ďalšie veci a to formou konkrétnych odporúčaní a akcíí pre jednotlivé skupiny. Ľudia z týchto skupín by mali medzi sebou komunikovať, spolupracovať a byť k sebe ohľaduplný.

Komunita Bikerov

Naša komunita by mala budovať, čistiť a udržiavať lokálne traily, oficiálne alebo neoficiálne.
K budovaniu neoficiálnych trailov som sa vyjadril v predchádzajúcej časti. Keď to zhrniem, tak neoficiálne traily by sa mali budovať na naturálnej báze s čo najmenšími zásahmi do prírody. Traily by mali byť trasované po vrstevniciach a spájať už vychodené chodníčky od ľudí a lesnej zveri.

Teraz ešte odporúčania pre komunitu k oficiálnym trailom. Ak máte záujem vybudovať niečo na cudzích pozemkoch (štátnych, cirkevných, metských atď.) vždy treba prísť na konkrétny úrad alebo za konkrétnym človekom s vypracovaným projektom. Žiadosti typu “chceme postaviť trail tam hore v lese”, takmer vždy končia neúspechom. Je to kvôli tomu, že kompetentní nevedia, čo od nich vlastne chcete.

Výstavba trailu z Magurky na Kotvu - 2016

V projekte (v zadaní) by mal byť stručný opis, trasovanie trailu na mape, fotografie, príklady podobných trailov a ich významu a taktiež kto, ako a za čo tento trail vybuduje. Ak plánujete výstavbu flow trailu, kde je potrebné kopanie a úprava terénu mechanizmami, je veľmi dôležité, aby takýto projekt realizovali ľudia s vedomosťami a skúsenosťami. To znamená, že realizáciu by mala uskutočniť profesionálna firma ako napríklad slovenská SloMBA alebo poľský Enduro Trails. Neodborné zásahy do terénu môžu skončiť nechceným fiaskom, napríklad odplavením alebo vytopením časti trailu alebo tým, že sa na takomto traily nebude dobre jazdiť.

Pri oficiálnych trailoch je na začiatku najdôležitejšia podpora a súhlas vlastníkov pozemkov. Tá sa dá získať jedine známosťami alebo kvalitne vypracovaným projektom. Kvalitný projekt by mala realizovať profesionálna firma s vedomosťami a skúsenosťami. Ak vlastník pozemkov vyžaduje dodržiavanie nejakých pravidiel, tieto by mali byť komunitou bezpodmienečne dodržiavané!!!

Taktiež by sme pri oficiálnych projektoch mali mať povolenie aj od štátnej ochrany prírody, ktorú tu zastrešuje CHKO Horná Orava. Takéto povolenie je dôležité najmä v zónach s vyšším stupňom ochrany, ako je napríklad aj severovýchodné rameno Oravskej Priehrady.

Samospráva

Oblasť Slanickej Osady majú v správe mestá Námestovo a Trstená. Je jasné, že tieto mestá majú dosť svojich vlastných starostí priamo v mestách, ale mali by sa starať aj o rozvoj týchto okrajových častí. Ich hlavným cieľom v tejto oblasti by malo byť vybudovanie cyklochodníka okolo Oravskej Priehrady. A to v spolupráci a súčinnosti so všetkými zúčastnenými skupinami. Cyklochodník by sa mohol budovať postupne, po častiach, až nakoniec vznikne vysnívaný celok.

V súvislosti s cyklochodníkom okolo Oravskej Priehrady je dôležité spomenúť aj most do Námestova ponad Oravskú priehradu. Tento most je vo veľmi zlom stave a v blízkej budúcnosti ho čaká rozsiahla rekonštrukcia. Samospráva aj občania musia zatlačiť na VÚC a štát všetkými dostupnými pákami, aby súčasťou projektu rekonštrukcie bol aj chodník pre peších a cyklistov. Ak sa do tohto projektu rekonštrukcie mosta cyklochodník nedostane a nevybuduje, pre Námestovo a Slanickú Osadu to bude veľká škoda a premárnená príležitosť.

Ďalej by sa samospráva mala snažiť o obnovu a revitalizáciu verejných priestorov a parkov na Slanickej Osade a výstavbu ihrísk a parkovacích miest. Tento proces by mal mať koncepciu a plán – niečo podobné ako sa teraz deje pri transformácii Nábrežia v Námestove.

Správa povodia horného Váhu

Slovenský vodohospodársky podnik vlastní väčšinu brehov Oravskej Priehrady a samozrejme aj vodnú plochu. V spolupráci so samosprávami a CHKO Horná Orava by sa mal podieľať na vybudovaní cyklochodníka okolo Oravskej Priehrady. Na začiatok by stačilo s lesníckou školou a verejnosťou vytvoriť prírodný chodník po brehoch Oravskej Priehrady a to v lokalitách Prístav – Priehradný múr a Priehradný múr – Hámre. Je vysoko pravdepodobné, že ak nezačne s touto činnosťou štát a jeho inštitúcie, ľudia si tento chodník začnú budovať svojpomocne.

Nočné Námestovo zo Starej Hory

CHKO Horná Orava

Zastúpenie štátnej ochrany prírody Slovenskej Republiky na Hornej Orave určite robí veľa dobrej a užitočnej práce pre ochranu vzácnej a výnimočnej fauny a flóry na Orave. Taktiež je super, že podporuje cykloturizmus ako mäkkú formu turizmu.

Táto organizácia napriek svojej ušľachtilej činnosti nemá medzi verejnosťou dobrú povesť. Je to prirodzené, pretože podobne ako Polícia dohliada na dodržiavanie zákonov a nariadení a v prípade porušenia má právo udeľovať pokuty alebo nahlasovať protizákonnú činnosť.

K dobrej povesti neprispieva ani podpora a presadzovanie výstavby umelého vtáčieho ostrova, ktorý chce CHKO Horná Orava vybudovať na Oravskej Priehrade navozením kamenia a štrku. Ďalšou citlivou témou je určite aj Bobrovská Pláž, ktorá sa od zonácie v roku 2003 ocitla v treťom a štvrtom stupni ochrany – zóny C a B. Ľudia z Bobrova tým v podstate boli odstrihnutí od využívania Oravskej Priehrady na svojom území.

O týchto dvoch prípadoch som od CHKO doteraz nenašiel uspokojivé vysvetlenie a odôvodnenie a preto si myslím, že v prvom prípade ide CHKO proti samotnej ochrane prírody (a zároveň aj proti zdravému sedliackemu rozumu) a v druhom prípade ide proti ľuďom na úkor ochrany prírody. Nerád píšem tieto riadky, ale s uvedenými záležitosťami jednoducho nesúhlasím a doteraz ma CHKO nepresvedčilo o opaku.

Týmto som sa dostal k odporúčaniam pre CHKO Horná Orava a to zlepšiť komunikáciu s verejnosťou a pracovať aj na marketingu a lepšej prezentácii svojich činností. K tomu patrí tiež hľadanie kompromisu a rovnováhy medzi ochranou prírody a ľudskými aktivitami, ktorá v prípade Bobrovskej Pláže bola narušená v neprospech domácich ľudí. Ak existujú takéto skutočnosti, s ktorými nesúhlasí väčšina verejnosti, CHKO by sa ich malo snažiť aspoň vysvetliť a vydať k ním podrobné stanovisko, prečo to tak je. Ideálnym miestom, kde zverejňovať tieto stanoviská je aj blog na webe CHKO Horná Orava.

Web aj blog však aktuálne majú viaceré technické a praktické nedostatky. Preto som pre CHKO Horná Orava vypracoval stručnú analýzu s konkretnými odporúčaniami a akciami, ktoré treba zrealizovať, aby sa aspoň trochu zlepšil stav tohto webu a taktiež užívateľská skúsenosť návštevníkov.

Oravská Priehrada z Vysielača Magurka

Lesy SR

Ďalší významný a dôležitý subjekt je Lesný podnik SR, ktorý vlastní a spravuje rozľahlé lesné pozemky v okolí Slanickej Osady. Na začiatok by Lesy SR mohli prijať myšlienku, že budovanie MTB trailov predstavuje kultiváciu a zveľadenie lesných pozemkov v ich správe.

Následne by mali začať spolupracovať s komunitou bikerov na budovaní oficiálnych trailov, ktoré by viedli po týchto pozemkoch. Stačí tu pochopenie a povolenie pre výstavbu. Samozrejme, tak ako som spomínal, výstavba by mala byť podmienená kvalitným projektom a tento projekt by mali realizovať profesionáli s vedomosťami a skúsenosťami.

Rybársky zväz

Rybári sú početná a významná skupina, ktorá navštevuje Oravskú Priehradu asi najčastejšie
zo všetkých. Moje odporúčanie znie: “Prosím nebudujte na brehoch nepekné prístrešky, zbierajte odpadky aj po druhých a na frekventovaných miestach lovu si postavte latríny alebo prenosné toalety.”

Podnikatelia

Možno to znie naivne, ale som presvedčený, že každý podnikateľ by mal svojím podnikaním podporovať rozvoj komunít a regiónu, v ktorom podniká. V súvislosti s týmto článkom to je hlavne dlhodobé a kontinuálne podporovanie výstavby cyklistickej infraštruktúry. Táto podpora môže mať mnoho podôb a určite sa podnikateľom z dlhodobého hľadiska vyplatí.

Prevádzkovatelia ubytovacích zariadení

Ubytovania pre bikerov by mali byť bike friendly. To v podstate znamená pripraviť priestor tak, aby si tam biker mohol svoj bicykel umyť, vysušiť, bezpečne uskladniť a taktiež aby bol na mieste schopný spraviť základnú údržbu. Pre umytie treba hadicu s vodou alebo aspoň vedro s vodou, kefu a v najlepšom prípade aj čistiaci prostriedok na bicykle.

Bezpečné uskladnenie je také, kde bicykle nemôžu ukradnúť zlodeji. Pre základnú údržbu je dobrý stojan na bicykle a taktiež základné náradie ako pumpa, kľúče, nitovačka a tiež nejaké najbežnejšie náhradné diely. Je tiež dôležité, aby ubytovacie zariadenie malo ohnisko, terasu a peknú záhradu, kde bikeri môžu tráviť čas po jazdení.

Slanická Osada

Súkromná Spojená Škola EDUCO

Táto škola je pevnou a dôležitou súčasťou Slanickej Osady. Má všetky predpoklady, aby sa stala atraktívnou a prestížnou školou. Ak hovoríme o rozvoji Slanickej Osady, tak by sme mali hovoriť aj o rozvoji tejto školy.

Prejdem k veci, škola by mohla ponúkať kurzy varenia a miešania drinkov pre verejnosť. Som presvedčený, že o takéto kurzy by bol záujem, ak by boli dobre zorganizované. Taktiež by to mohlo zvýšiť popularitu a povedomie o tejto škole.

Na kurzy varenia by sa dal naviazať aj blog o varení a kulinárskych postupoch + náučné videá – recepty. Tento blog by mohli pripravovať žiaci v spolupráci s učiteľmi a kľudne by mohol byť aj súčasťou vyučovania a hodnotenia.

Prevádzkovatelia reštauračných zariadení

V reštauračných zariadeniach by sa mali ponúkať zákazníkom popri klasických jedlách typu mäso s ryžou alebo vyprážaný syr so zemiakmi aj jedno kvalitné a plnohodnotné bezmäsité jedlo z rastlinnej stravy. Požiadavka od zákazníkov na ponuku zdravých jedál z poctivých a kvalitných surovín bude postupne narastať. Kto sa skôr prispôsobí novým stravovacím trendom, ten sa skôr dokáže odlíšiť od zaspatej konkurencie a klasickej ponuky z minulého storočia.

Slanická Osada ako symbol aktívneho trávenia voľného času

V tomto článku som písal o budovaní cyklistickej infraštruktúry ako o kľúči ďalšieho rozvoja Slanickej Osady. Budovanie tejto infraštruktúry by zvýšilo koncentráciu a pohyb domácich ľudí z Námestova a okolia v tejto oblasti. Zvýšená návštevnosť domácich by zvýšila záujem podnikateľov a investorov investovať a vybudovať niečo užitočné v tejto oblasti. Spolu by to znamenalo celkové zvýšenie atraktivity pre domácich aj turistov.

Cyklistikou to všetko len začína. Ďalej to môže pokračovať tým, že sa Slanická Osada stane centrom rôznych športov na Orave a symbolom aktívneho a atraktívneho trávenia voľného času. Miestom, ktoré bude priťahovať športovcov, aktívnych ľudí a aktívne rodiny. Lokalitou, kde sa môžete nabiť novou energiou a načerpať nové sily a inšpiráciu. Týmto smerom by sa mala uberať aj celá vízia a marketingová komunikácia ohľadom Slanickej Osady. Aspoň podľa mňa:)

Cyklistika je len jeden zo športov, ktoré sa na Slanickej Osade dajú praktizovať. Ďalšie sú: behanie, plávanie, vodné športy, tenis, hokej, lezenie na lezeckej stene a zimné športy ako bežkovanie a otužovanie.

východ slnka z prístavu č.1

Nakoniec by som už len dodal, že najdôležitejšou súčasťou každej lokality alebo regiónu sú ľudia. Ich aktivity a pôsobenie rozhodujú o celkovom dojme a kvalite prostredia. V tejto chvíli je asi najdôležitejšia rozumná dobrovoľnícka a občianska angažovanosť bežných ľudí pri čistení a kultivácii nášho regiónu. Samo sa totiž nič nespraví ani nezveľadí. Musíme sa o to pričiniť všetci.

Juraj Laclavík

Juraj Laclavík

Spoluzakladateľ produkcie Žebrák Holding, autor a prispievateľ webu zebrakholding.sk. Venujem sa snowboardingu, cyklistike, turistike, kalistenike a tvorbe multimédií.

www.jurajlaclavik.com